Ben je eigenaar van een eenmanszaak dan ben je momenteel, mits je btw-plichtig bent, in het bezit van een omzetbelastingnummer, in de praktijk vaak uitgedrukt als “btw-nummer”. Met ingang van 2020 krijgen alle eenmanszaken – naast hun huidige omzetbelastingnummer – een nieuw “btw-identificatienummer”. Dit nieuwe nummer gebruik je voor contacten met leveranciers, klanten en degelijke. Je omzetbelastingnummer gebruik je daarna alleen nog maar voor communicatie met de Belastingdienst. Deze switch wordt gemaakt omwille van je privacy; in je btw nummer zit op dit moment namelijk je BSN verwerkt. In de btw-identificatienummers zal een aparte code verwerkt zijn.

In de praktijk betekent dit dat je per 1 januari a.s. je btw-identificatienummer op je facturen, brieven en eventueel website moet gaan gebruiken en dat je je oude btw-nummer verwijdert van alle communicatie. Belangrijk is daarom om per 2020 je btw-identificatienummer in alle digitale sjablonen en software met betrekking tot de boekhouding of facturatie op te nemen. Indien wij of andere financiële dienstverleners deze wijzigingen voor je in gang zetten, zal je je nieuwe btw-identificatienummer z.s.m. door moeten geven voor tijdige verwerking. Op btw-aangiftes of brieven van of aan de Belastingdienst blijf je gewoon je huidige btw-nummer gebruiken.

Doe je zaken met ondernemers in andere EU-lidstaten? Zij zijn verplicht om jouw btw-nummer op facturen aan jou te zetten om aan de geldende factuurvereisten te kunnen voldoen. Zorg er daarom voor dat vaste leveranciers handelend met jou vanuit andere EU-lidstaten van de wijzigingen op de hoogte zijn en ze ook tijdig in hun administratie toepassen.

Pas je de Verleggingsregeling toe (btw verlegd)? Vanaf 1 januari 2020 dient bij klanten met een Eenmanszaak het Btw-identificatienummer op de factuur te staan in plaats van het btw nummer. Raadzaam is het om hierover tijdig met de klanten en leveranciers waarbij dit van toepassing is te communiceren.

Als je gebruik maakt van de MOSS-regeling, zal je in een nader te ontvangen bericht van de Belastingdienst worden uitgelegd hoe u het Btw-identificatienummer daarvoor moet gebruiken.

De btw-identificatienummers worden per post door de Belastingdienst toegezonden. Als je vanaf 1 januari 2020 gebruik gaat maken van de nieuwe Kleineondernemersregeling (zie ook ons voorgaande artikel), breng je geen btw meer in rekening. Toch moet je ook dan je btw-identificatienummer bewaren voor het geval je in de toekomst geen gebruik meer maakt van de KOR. Als je de brief met het Btw-identificatienummer kwijtraakt, kun je vanaf 1 november 2019 via de Belastingtelefoon een kopie aanvragen. Ook hierin wij kunnen je ondersteunen.

 

Door Rik van den Aakster

 

Bron: https://www.belastingdienst.nl/